
Magi midt på dagen
I skoletiden møter alle landets barn og unge kunstopplevelser. Kunsterfaringer påvirkes av hvordan man tar imot dem og snakker om dem. Hvordan kan vi legge til rette for at barn og unges møte med scenekunst i skoletida er preget av kompetanse og nysgjerrighet?
Det er mange som påvirker opplevelsen av scenekunst; elevarrangører, lærere som tar imot forestillingene og snakker med elevene i etterkant, foreldrene som hører barna fortelle om det de har opplevd. Alle disse stemmene er med på å forme selve opplevelsen. Medias fremstilling og den generelle holdningen til kunst spiller også inn.
Kunst og kultur settes under stadig større press, og vi trenger mer enn noen gang å øke den generelle kompetansen på refleksjon og samtale om scenekunst.
I panelet:
Johannes Hafnor, stipendiat ved UiA, forsker på filmformidling og Den kulturelle skolesekken
Karen Frøsland Nystøyl, fagredaktør for scenekunst og litteratur i Periskop – kritikk av kunst for barn og unge. Hun jobber også som kritiker i NRK.
Malin Stuerød, lærerstudent
Sebastian Skytterud Myers, skuespiller
Samtalen ledes av Nora Evensen, teatersjef ved Brageteatret.